måndag 7 december 2009

I think so I am alive


Filosofisk arbete om vad som är verkligt? Nu skall
vi dra paralleller mellan empirismen och determinismen
tycker jag, dock är de inte fullständigt lika då en
deterministisk person tror mer att allt är förutbestämt
och man kan se det desto mer fakta man har, där kommer
empirismen in. Desto mer fakta man har, desto mer vet man
vad som är verkligt. Har ni hört talas om Descartes?

Han la grunden till meningen: "jag tänker, alltså existerar jag".
Jag tycker om filosofi, jag tycker ämnet i sig borde vara en
obligatorisk kurs för alla som går på gymnasiet. För den
ger så otroligt mycket. Inte bara rent tankemässigt utan
hur man lägger upp grunden för hur man tänker, slutsatser
och definiera värderingar. Så absolut, mer filosofi åt folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar